Monday, October 11, 2010

Mansuhkan AUKU & Kebebasan Mahasiswa Berpolitik

AUKU perlu di mansuhkan. Ini perlu menjadi pendirian & kenyataan tegas gerakan mahasiswa. Draf Akta Alternatif bagi menggantikan AUKU perlu diketengahkan segera. Saya optimis bahawa pimpinan mahasiswa sudahpun bersedia dengan Akta baru itu. Draf akta baru itu perlu dibawa ke Parlimen bagi menunjukkan bahawa mahasiswa berhujah dengan membawa alternatif akta baru yang lebih relevan dengan pembangunan holistik mahasiswa.


Pimpinan kerajaan mahupun pembangkang perlu membahaskan secara serius Akta baru Universiti & Mahasiswa. Gagasan idea Akta baru yang saya yakin telahpun ada diperingkat mahasiswa wajar diangkat ke Parlimen dengan segera bagi menyelamatkan potensi besar mahasiswa Malaysia.

Draf Akta baru yang lebih konprehensif dan konstruktif adalah perlu bagi membentuk gerakan mahasiswa dan potensi modal insan yang holistik. Gerakan anak muda bersedia bersama-sama dengan mahasiswa dalam menggerakkan agenda menggazetkan akta baru universiti & mahasiswa di Parlimen. Ini sejarah baru yang perlu dibukukan oleh gerakan mahasiswa dan golongan intelektual menara gading.

Mahasiswa wajar dibenarkan mempunyai kebebasan politik. Walaubagaimanapun,
mahasiswa harus kekal non-partisan. Ini menjadi kunci kekuatan mahasiswa. Namun sokongan wajar diberikan kepada perjuangan kebenaran & keadilan untuk rakyat. Saya optimis untuk melihat pemerintahan Pakatan Rakyat lebih baik dalam memberikan hak kewajaran berpolitik terhadap mahasiswa. Kematangan mahasiswa akan dapat menilai perkara ini. Mana-mana politik partisan yang menyekat hak anak muda & mahasiswa untuk bersuara secara bebas & adil demi untuk merealiasasikan idealisme murni harus ditolak.

No comments:

Post a Comment