Saturday, May 29, 2010

Ezam Mencabar bukan Dicabar? Melatah dalam menjawab, Politik Sumpah-Sumpah

Ezam Mohd Nor dalam rangkaian medianya sudah mula menjawab cabaran saya tempoh hari kepada beliau. Masih berani lagi Senator Ezam ke mahkamah untuk menonjol diri dalam kes fitnah liwat kedua ini. Dengan jelas menyatakan bahawa beliau percaya Anwar Ibrahim seorang peliwat. Namun hujahan Ezam tidak ada substancenya.
Ezam sendiri mengaku bahawa dia bukan mangsa liwat. Jadi apakah royanan Ezam terhadap Anwar? Beliau bukan mangsa? Ezam lebih lama bekerja dengan Anwar. Tidak menjadi mangsapun? Jadi apakah masalah sebenar Ezam dengan Anwar? Apakah jawatan tidak cukup baik untuk Ezam ketika bersama Anwar? Jawatan Senator yang Ezam dapat hari inipun kerana Anwar. Banyak sewajarnya terima kasih Ezam kepada Anwar. Ezam mengaku berjumpa Saiful dalam tempoh 2 jam. Ezam juga mengaku bahawa dalam tempoh itu beliau tidak sempat merancang konspirasi? Namun ini hanya baru satu pertemuan yang kita maklumi. Apakah nanti akan didedahkan pertemuan-pertemuan yang lain antara Ezam dan Saiful berserta buktinya? Apakah Ezam hanya menjadi kambing hitam untuk Najib supaya PM tidak perlu kemahkamah? Mungkin ini cagaran jawatan Senator. Ya ataupun tidak?
Pertemuan dikatakan Ezam hanya dua jam? Dan Ezam mengakui bahawa itu pertemuan pertamanya dengan Saiful. Ezam mengakui tidak pernah kenal dengan Saiful dan berhati-hati dengannya. Antara Ezam dengan Saiful, siapakah lebih lama bertugas dengan Anwar Ibrahim? Ezam lebih lama, jadi mengapa Ezam perlu menunggu hadirnya seorang bernama Saiful untuk menguatkan diri berani tampil bercakap tentang isu liwat ini? Mengapa selepas 9 tahun bersama PKN/PKR barulah Ezam keluar parti?. Mengapa tidak dalam tempoh dua tahun sebagai Setiausaha Politik Anwar? Sepatutnya dalam tempoh 2 tahun itulah Ezam keluar meninggalkan Anwar. Kenapa pada tahun 2007 baru mengkhianati Anwar & PKR? Ini jelas bahawa keyakinan Ezam hanya bersandar pada seorang yang bernama Saiful yang dia sendiri tidak kenali lantas terus berani Senator ini bercakap bahawa Anwar Ibrahim seorang peliwat. Ezam percaya kepada seseorang yang dia sendiri baru kenali. Dalam masa yang sama Ezam juga bercerita tentang kepercayaannya terhadap fitnah liwat ini adalah bersumberkan maklumat daripada orang lain. Maknanya Ezam sendiri tidak pernah melihat perbuatan tersebuat? Jadi bagaimana boleh percaya fitnah ini? Bolehkah percaya dakwaan orang lain yang tidak rapat dengan Anwar berbanding Ezam sendiri yang mengaku orang kuat & rapat dengan Anwar pun tidak pernah dijadikan mangsa. Ezam sendiri mengaku dia tidak pernah mengalaminya. Atau Ezam merasakan dia tercicir kasih sayang Anwar kepadanya? Mungkin Anwar lebih sayang orang lain berbanding Ezam, lantas Ezam merajuk membawa diri. Sudah penat berjuang untuk Anwar 9 tahun, tetapi tertinggal perahu. Rupanya ini gaya Pendekar AMK dahulu? Janganlah lagi diikuti oleh para pendukung Keadilan yang lain.
Ezam hari ini menjawab tuduhan bahawa beliau terlibat konspirasi kerana dicabar. Dicabar oleh siapa? Ezam perlu jawab? Siapa yang mencabar kamu? Anwar Ibrahim tidak pernah mencabar beliau berkaitan isu ini? Tapi yang memulakan cabaran adalah Ezam sendiri yang menggesa Anwar dan Wan Azizah untuk bersumpah. Selepas mendapat jawatan Senator, lagi rancak Ezam mencabar sumpah dan bersumpah. Sampai Najib pun terikut-ikut bersumpah. Sumpah sudah jadi budaya baru politik UMNO/BN. Pembawa penyakit ini adalah Ezam. Saya kira orang UMNO/BN sendiri ada yang tidak setuju. Tetapi apakan daya, yang bawa penyakit adalah seorang Senator. UMNO/BN daripada menjadi Parti Melayu menjadi Parti Sumpah-Sumpah. Insyallah, anak muda akan tolak Parti Sumpah-Sumpah UMNO.
Ezam percaya kepada Saiful kerana kononnya Saiful berani berjumpa ulamak dan juga mungkin bersumpah. Tidakkah Ezam lupa, beliau juga dahulu kuat bersumpah akan lawan habis-habisan UMNO/BN. Tetapi hari ini apa jadi dengan Sumpah Keramat Ezam? Sumpah sudah memakan diri? Begitu juga dengan sumpah Saiful. Ezam mungkin mudah lupa tentang ini. Ezam lupa nasihat Mahathir.
Ezam minta Anwar bersumpah, apakah Ezam sudah lupa dengan dakwaan khalwat Najib Tun Razak di Port Dickson. Berani ataupun tidak Ezam mendesak Najib PM untuk turut serta bersumpah bagi menafikan kes khalwat itu? Bukankah ini dahulu tuduhan Ezam kepada Najib? Jika Najib tidak terlibat, Ezam perlu bersumpah pula menjunjung Al-Quran agar dapat membersihkan Najib daripada tuduhan khalwat di PD itu. Kita tunggu Senator Ezam bersumpah pula untuk bela bos barunya PM Najib Tun Razak. Jangan lupa mohon juga Najib bersumpah di Masjid Persekutuan seperti Saiful bagi menafikan tuduhan dalam kes Altantuya.
Bersumpah ini barangkali penting untuk Ezam, jika nanti Anwar pula bersumpah, apakah Ezam mahu patah balik dengan Anwar? Dimana Ezam mahu letak muka pada Najib? Kadangkala kita harus berfikir sebagai orang bijak, tidak semua perkara selesai hanya dengan sumpah. Apakah makna sumpah jika hanya untuk kepentingan diri dan fitnah. Politik sumpah atau politik sesumpah ini wajar dikuburkan dalam arus politik demokrasi yang adil demi kebenaran. Politik anak muda pada hari ini adalah politik yang berasaskan pengetahuan. K-Politic adalah pendekatannya. Mohon Senator Ezam bahas tentang sumpah ini di Dewan Negara jika penting sangat untuk dengar Anwar Ibrahim bersumpah.

3 comments:

  1. Lawan Yop si sesumpah ni dah mengelabah dan sekarang ni semakin ghairah sangat nak jatuhkan si Anwar Ibrahim, dah dapat senator hoi mak bukan mai lagi dia

    ReplyDelete
  2. Salam, politik kita adalah politik nilai dan integriti. Insyallah, gelombang rakyat kian bijak menilai situasi ini.

    ReplyDelete
  3. Bro Nazree..macam Bro TT cakap la...Ezam ni dilanda sindrom KKS (kurang Kasih Sayang). Kalau ada masa lawati link ini... http://rapatsetia-cintasayang.blogspot.com/2010/07/hijrah-seorang-politikus.html

    ReplyDelete